Według psychologów koniec roku to dobry czas na wszelkiego rodzaju podsumowania –  żegnamy stary rok, dziarskim krokiem wchodzimy w nowy, lepszy czas i z dystansu spoglądamy na pewne sprawy i wydarzenia. W 2019 w branży modowej działo się naprawdę sporo i nie ukrywamy, że podsumowanie roku było dla naszej redakcji nie lada wyzwaniem. 

Misja zakończyła się sukcesem i dziś, u progu 2020 roku prezentujemy Wam nasze podsumowanie 2019  roku – wybraliśmy 15 istotnych według nas wydarzeń, które odbijały się szerokim echem zarówno na światowym, jak i polskim rynku fashion. 

1. Śmierć Karla Lagerfelda, zmiana warty w Chanel i w marce Karl Lagerfeld

Najważniejszą informacją początku 2019 roku była śmierć Karla Lagerfelda, który odszedł 19 lutego w wieku 85 lat. Stery w domu mody Chanel przejęła Virgine Viard – wieloletnia współpracowniczka legendarnego wizjonera, a do autorskiej marki projektanta dołączyła Carine Roitfeld – ceniona redaktorka, stylistka i przyjaciółka projektanta, która  objęła stanowisko doradcy do spraw stylu i czuwa nad tym, by wizja Lagerfelda była rozwijana w jego autorskim brandzie.

2. Odwołanie szwedzkiego Fashion Weeka

Wiadomość o odwołaniu Sztokholmskiego Fashion Weeka zelektryzowała wszystkich miłośników mody. Przyczyną tak „drastycznej” decyzji był brak rozwiązań kryzysu ekologicznego, z którym zmaga się świat mody. Swedish Fashion Council zapowiedziało, że dopóki szwedzki przemysł modowy nie wypracuje bardziej ekologicznych rozwiązań, wydarzenie zostaje wstrzymane.


3. Szczyt G7 i „Modowy pakt”

W 2019 roku proekologiczne działania stanowiły bardzo ważny aspekt światowej branży mody. Podczas sierpniowego szczytu G7 prezydent Francji Emmanuel Macron zaprezentował  „Modowy pakt”. Ponad 150 modowych marek (w tym także te należące do koncernu Kering, PVH, Capri Holdings, Inditex, a także Chanel, Burberry, H&M, Prada, Nike oraz Hermès) wyraziło chęć aktywnych działań na rzecz poprawy środowiska naturalnego. Czy dotrzymają danego słowa?


4. Moda z drugiej ręki

Coraz więcej marek modowych próbuje przeciwdziałać ekologicznemu kryzysowi na świecie – pod koniec roku szwedzki gigant H&M ogłosił, że  testuje nowe rozwiązanie, które polegać będzie na wypożyczaniu ubrań, pod koniec sierpnia Zalando w Berlińskim centrum handlowym Alexa otworzyło sklep Zircle, w którym można kupić używaną damską odzież, a na rodzmiej platformie Showroom.pl pojawiła się sekcja vintage oferująca starannie wyselekcjonowane modowe perełki. 


5. Marka Fenty wkracza do świata luksusowej mody

Charyzmatyczna Rihanna już dawno przestała być tylko sławną wokalistką. Po spektakularnym sukcesie Fenty Beauty i udanej współpracy z marką Puma gwiazda poszła o krok dalej. W maju 2019 roku świat mody obiegła informacja, że Rihanna  wchodzi na rynek ze swoją autorską marką ready-to-wear Fenty Maison, należącą do luksusowego koncernu LVMH. Premiera pierwszej kolekcji odbyła się w galerii sztuki w Paryżu, oficjalne wyniki finansowe nie są jeszcze znane, ale debiutująca na rynku marka póki co cieszy się sporą popularnością. 

6. Rasistowski skandal w domu mody Gucci

Na początku 2019 włoski dom mody wzbudził ogromne kontrowersje – na wybiegu Gucci pojawił się czarny sweter z bardzo długim golfem ozdobionym otworem w kształcie czerwonych ust.  Zastosowany przez Gucci motyw budził skojarzenia z teatralnym makijażem blackface, który w USA na początku XX wieku symbolizował dyskryminację czarnoskórych i segregację rasową, dlatego włoska marka została posądzona o rasizm. Przedstawiciele Gucci opublikowali w social mediach oświadczenie z przeprosinami, feralny sweter został wycofany ze sprzedaży, ale rasistowski skandal negatywnie wpłynął na wizerunek marki. 

7. Demna Gvasalia odchodzi z Vetemets

We wrześniu 2019 roku gruziński projektant Demna Gvasalia 5 lat po założeniu kultowej marki Vetements postanowił opuścić stanowisko głównego dyrektora marki. Swoje odejście Gruzin podsumował słowami: „Czuję, że zakończyłem swoją misję jako twórcy konceptów i designera w tym brandzie, a Vetements jest już dojrzałą firmą, która może przekształcić swoje kreatywne dziedzictwo w zupełnie nowy rozdział.” 


8. Giambattista Valli x H&M

Ekskluzywna współpraca H&M to nieodłączny element roku w branży mody – w 2019 szwedzka sieciówka połączyła siły z włoskim projektantem Giambattistą Valli, który słynie z przerysowanych  sukienek. Pokaz kolekcji odbył się w Rzymie, na wybiegu pojawiła się Kenadall Jenner ubrana w różowe tiule, a kolekcja wyprzedała się na pniu – jak zwykle.  


9. Międzynarodowa ekspansja japońskiego Uniqlo

Kiedyś uważana za azjatycką odpowiedź na GAP-a, dziś prawdziwy modowy gigant. Popularna japońska sieciówka Uniqlo kończy 2019 rok spektakularnym sukcesem – wartość marki wzrosła aż o 48%. Dla porównania Nike – najbardziej wartościowa marka modowa świata może pochwalić się niespełna 16% wzrostem. Co stoi za sukcesem japońskiego Uniqlo? Ciekawe współprace (m.in. z Rogerem Federerem i J.W. Andersonem), które sprawiają, że o marce stale się mówi, konsumenci doceniają także  innowacyjne i niedrogie ubrania dobrej jakości. Pod koniec września 2019 marka Uniqlo mogła pochwalić się 2196 sklepami w 21 krajach. Japońska sieciówka dąży do tego, aby w 2020 roku zwiększyć sprzedaż w Stanach Zjednoczonych, Chinach i online i stać się tym samym największym na świecie sprzedawcą odzieży – jeżeli cel zostanie osiągnięty, to japońska sieciówka zdetronizuje Inditex. 

10. British Vogue prezentuje nowe oblicze piękna

W majowym specjalnym numerze (współtworzonym z marką L’Oreal) brytyjskiego Vogue pojawiła się 81-letnia Jane Fonda – magazyn chciał w ten sposób zwrócić uwagę na dyskryminację dojrzałych kobiet (szczególnie jeśli chodzi o branżę mody). W grudniu zaś na okładce Vogue British zagościła Lizzo, która łamie stereotyp tego, że okładki magazynów modowych zarezerwowane są wyłącznie dla szczupłych modelek i opowiada o akceptacji swojego własnego piękna.

11.  Kendall Jenner w kampanii Reserved

Należąca do koncernu LPP marka Reserved od kilku lat zachwyca konsumentów „światowymi” kampaniami. Twarzą polskiej sieciówki była m.in. Kate Moss, Cindy Crawford, Jeanne Damas i Joanna Kulig. W 2019 roku Reserved pokazało, że nie ma rzeczy niemożliwych i …. zachwyciło świat kampanią, w której wystąpiła Kendall Jenner. Amerykańska modelka w surrealistycznym video „Ciao Kendall” wcieliła  się w role bohaterek najsłynniejszych włoskich filmów.

12. Pierwszy butik Hermes w Warszawie

Pod koniec listopada, na Krakowskim Przedmieściu, w przepięknej, odnowionej kamienicy Raffles Europejski otworzył się pierwszy w Polsce butik kultowej marki Hermes. W luksusowym sklepie nie brakuje „polskich” elementów – przepiękne wystawy autorstwa Jana Bajtlika nawiązują do Warszawskiej Syrenki, Smoka Wawelskiego i do stołecznej architektury. 

13.  Finansowe kłopoty w branży mody – bankructwo domu mody Sonia Rykiel, Cubus, Forever 21 i New Look zamykają butiki 

Konsumenci zdążyli się już przyzwyczaić do tego, że co roku z rynku znika kilka modowych marek. 2019 rok okazał się pechowy dla domu mody Sonia Rykiel – pod koniec lipca świat mody obiegła informacja o bankructwie marki. Kłopoty finansowe dopadły także popularne sieciówki – pod koniec września marka Forever 21 złożyła wniosek o ogłoszenie bankructwa i zdecydowała się zamknąć butiki w Europie i Azji (w sumie zamkniętych zostało 178 sklepów), bankructwo ogłosił także norweski Cubus. W tarapatach znalazła się również popularna brytyjska sieciówka New Look, która  ogłosiła upadłość i zamknęła w sumie 180 sklepów na całym świecie. 

14. Harper’s Baazar, Cosmopolitan, Playboy i CKM znikają z polskiego rynku

Finansowe kryzysy dotykają nie tylko marki modowe – w listopadzie 2019 roku rynek polskiej prasy zelektryzowała wiadomość o tym, że Marquard Media Polska wycofuje magazyny „Playboy”, „CKM”, „Cosmopolitan”, „Joy”, „Esquire” oraz popularny „Harper’s Bazaar”, który był pierwszym luksusowym magazynem o modzie w Polsce. Powód? Duże spadki w sprzedaży tytułów. 

15. Zakupy online nie tylko dla młodych 

W Polsce w 2019 roku znacznie wzrosło zainteresowanie modowymi zakupami online wśród osób 50+, które dziś  stanowią już ¼ osób kupujących online (wzrost o 14 punktów procentowych w porównaniu do 2018 roku). Najpopularniejszymi modowymi platformami zakupowymi e-commerce są  Allegro, Zalando i Aliexpress.

Redakcja 100% Retail&Fashion