Dzisiaj, festiwale muzyczne to więcej niż tylko koncerty. To wydarzenia modowe. Z roku na rok wzrasta liczba osób uczęszczających na tego typu eventy, a wraz z tym, nieustannie pojawia się coraz więcej treści na mediach społecznościowych dotyczących festiwali. Tendencji tej nie ignorują marki modowe, które coraz częściej wykorzystują sezon festiwalowy do promocji swojego asortymentu.

W liczbach: festiwal muzyczny na Instagramie

Festiwale muzyczne dedykowane są głównie do ludzi młodych – millenialsów i pokolenia Z. To grupy, dla których głównym kanałem komunikacji jest internet. Poruszają się sprawnie po mediach społecznościowych, a influencerów czy blogerów traktują jako wyznaczników trendów i chętnie sięgają po ich opinie. Zaistnienie w mediach społecznościowych jest dla marek z sektoru fashion szczególnie istotne podczas sezonu festiwalowego. Współpraca z influencerami, tworzenie dedykowanych kolekcji czy specjalnych punktów na terenie festiwalów to kilka z najpopularniejszych sposobów na wyróżnienie się, którego podejmują się marki w tym czasie.

Wzrost popularności festiwalów muzycznych w mediach społecznościowych jest niezaprzeczalny. Wystarczy spojrzeć na popularność hashtagów powiązanych z tego typu eventami – hashtagiem #coachella oznaczono już ponad 4.2 miliona zdjęć na Instagramie, z czego zdecydowaną większość stanowią zdjęcia ubrań. Samym #festivalfashion oznaczono nieco ponad milion postów. Nie wspominając już o łącznym zasięgu podobnych hashtagów zorientowanych na wydarzenia tego typu, takich jak #coachellaoutfit, #coachellastyle, #festivalseason czy #festivalready.

Królowa wśród festiwali – Coachella

Jednym z najbardziej oczekiwanych wydarzeń w kalendarzu każdego festiwalowicza jest kalifornijski Coachella Valley Music and Arts Festival. W 2018 roku festiwal ogłosił, że na wydarzeniu pojawiło się ponad 100 tysięcy uczestników, a bilety – jak co roku – wyprzedały się w ekspresowym tempie. Coachella przeciąga zarówno fanów muzyki jak i topowe marki modowe.

Najbardziej rozpoznawalną kolaboracją jest współpraca z szwedzką firmą H&M. Przez ostatnie sześć lat marka była oficjalnym sponsorem wydarzenia. Na kwietniowy festiwal muzyczny przygotowywano limitowane kolekcje, inspirowane festiwalowym stylem i aktualnymi trendami, oferując możliwość zakupu asortymentu na terenie festiwalu Coachella. Ta kolaboracja pozwoliła H&M na zaistnienie na rynku mody jako dostawcy ubrań festiwalowych o największej dostępności, sprowadzając najbardziej pożądane trendy do przeciętnego klienta sklepów fast fashion. Jednocześnie, pojawiając się na festiwalu, ubrania H&M stanęły na równi z kreacjami od topowych designerskich marek.

Bitwa o festiwalowiczów

Potęga promocyjna festiwali muzycznych nie uszła uwadze platformy zakupowej Revolve. Podczas trwania Coachelli, Revolve już dwukrotnie stworzyło własny mini-festiwal. Wydarzenie odbyło się na terenie posiadłości Merv Griffin w La Quinta w Kalifornii. Na scenie pojawili się m.in. Snoop Dogg, Rick Ross, A$AP Rocky, GoldLink, Kiiara czy Chance the Rapper. Na zamkniętą imprezę zaproszono najbardziej rozpoznawalne twarze modelingu i influencerów modowych. Pojawili się Emily Ratajkowski, Kendall Jenner, Taylor Hill, Winnie Harlow, czy Olivia Culpo. Platforma zakupowa nie zapomniała o wykorzystaniu swojego asortymentu przy tworzeniu wydarzenia. Podczas pierwszej edycji akcji, Revolve podjęło się zadania wystylizowania 450 influencerów, od stóp do głów ubranych w ubrania dostępne na ich platformie. Stylizacje Revolve pojawiły się na Instagramach celebrytów social media, dzięki czemu uzyskały rzekomo 4.4 miliardów wyświetleń.

Źródło: Sami Drasin/Billboard
Źródło: Thaddaeus McAdams/WireImage

Festiwale muzyczne w Polsce

Przykłady festiwalowych akcji marek modowych można odnaleźć również na festiwalach odbywających się w Polsce. Marka Levi’s utworzyła specjalne strefy co-creation lab na terenie dwóch polskich festiwali – festiwal Open’er oraz Tauron Nowa Muzyka. Do dedykowanej sfery należało przyjść z ubraniami z metką Levi’s i odmienić je podczas warsztatów prowadzonych przez różnych artystów. Do prowadzenia owych warsztatów zaproszono artystów takich jak Zulu Kuki, Gaba Hair, Forin, Gregor Gonsior czy Barrakuz.

W rezultacie, uczestnictwo w customizacji w strefie Levi’s zachęcała festiwalowiczów do wybierania ubrań marki Levi’s do festiwalowych stylizacji, a ich customizacja podczas warsztatów odmieniła zwykłe, dżinsowe produkty w oryginalne kreacje, którymi uczestniczy chętnie chwalili się w mediach społecznościowych. To właśnie niepowtarzalność stroju jest najbardziej pożądaną cechą przy tego typu wydarzeniach.

Źródło: aliganza.prowly.com
Źródło: aliganza.prowly.com

Firmy modowe widzą ogromny potencjał w aktywacjach i akcjach promocyjnych podczas sezonu festiwalowego. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, w XXI wieku festiwal muzyczny to wydarzenie modowe. Warto pamiętać również o tym, że to także wydarzenie social mediowe. Festiwalowiczom zależy na oryginalności, niepowtarzalności – chcą wyróżnić się z tłumu. Podczas festiwalowego lata, cel tej grupy staje się również celem marek modowych. To najlepszy moment na wykazanie się dozą kreatywności, stworzeniem wyróżniającego się i estetycznego projektu, który otrzyma akceptację zarówno od fanów muzycznych wydarzeń, jak i społeczności śledzącej trendy w mediach społecznościowych.

 

Redakcja 100% Retail&Fashion