Styczeń to dobry moment na zastanowienie się nad tym, jakie trendy zdominują branżę mody w 2020 roku. O zdanie w tej kwestii postanowiliśmy zapytać naszych ekspertów, których mieliśmy przyjemność gościć na VI edycji Konferencji 100% Retail&Fashion. Co według nich w ciągu najbliższych 12 miesięcy zdominuje branżę? Proekologiczne działania, wzmocnienie działań CSR, budowanie pozytywnych doświadczeń, a może szeroko pojęte zagadnienia technologiczne? Sprawdźcie sami!

ANGELIKA KORYTEK, KIEROWNIK DS. MARKETINGU I PROGRAMU LOJALNOŚCIOWEGO PROMOD (POL/HU/CZ/SK) 

Uważam, że rok 2020 przyniesie kontynuację wyzwań dla branży fashion, których byliśmy świadkami w ostatnim czasie. Konsumenci są coraz bardziej świadomi zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem środowiska – także przez branżę modową i będą dokonywać zakupów w jeszcze bardziej świadomy sposób. Dla branży mody będzie to znak, że czas wzmocnić działania CSR. Wygląda na to, że zainteresowaniem cieszyć się będą wszelkiego rodzaju akcje uświadamiające, umożliwiające recykling nienoszonych ubrań, a także wykorzystywanie innowacyjnych, recyklingowanych materiałów do produkcji nowych kolekcji.

Rok 2020 to także kontynuacja dopasowywania oferty do indywidualnych potrzeb klientów. Niezbędna będzie więc jeszcze dokładniejsza personalizacja oferty, a także nacisk na omnichannel – współdziałanie światów online i offline. Zakupy powinny być dla klientów wygodne, szybkie i możliwe do zrealizowania w dowolnym czasie i miejscu. Jest to już standard u niektórych marek, dlatego wymagać się będzie tego od wszystkich. Konsumenci, oczekując informacji odnośnie dostępności produktu, różnych możliwości płatności, dostaw i odbiorów, będą szukać także spersonalizowanych ofert i dostosowania produktu do swoich potrzeb.


PIOTR KWIATKOWSKI, CEO & FOUNDER KUBOTA STORE 

1. Zwiększenie udziału w rynku modelu sprzedaży e-commerce

Wartość rynku e-commerce w Polsce przekracza obecnie barierę 51 mld PLN, a z zakupów internetowych w najróżniejszej formie korzysta 28 mln Polaków (raport Cushman & Wakefield). Polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się – według raportu Statista DigitalMarket Outlook, Polska plasuje się na 13. miejscu wśród najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. Według specjalistów zajmujących się rynkiem e-commerce ten trend wzrostowy raczej się nie zmieni, a w ciągu najbliższych kilku lat wartość polskiego rynku e-commerce może osiągnąć nawet 80 mld PLN. Prognoza ta ma związek ze wskaźnikiem udziału internetowego kanału sprzedaży w całości handlu detalicznego w Polsce. W porównaniu do innych krajów Europy Zachodniej czy też średniej osiąganej w Unii Europejskiej, w Polsce jest on jeszcze całkiem niski (4,3%). Rośnie trend zakupów przez Internet wśród przedstawicieli najmłodszej grupy wiekowej od 15 do 25 lat (stanowią już 31% kupujących) oraz grupy najstarszej w wieku 50+ (stanowią obecnie 12% kupujących).

Pomimo tego, że handel stacjonarny nadal wyprzedza wartościowo handel internetowy, należy mieć na uwadze, że dynamiczny rozwój handlu internetowego sprawi, że e-commerce „prześcignie” w przeciągu kilku lat handel stacjonarny. Doprowadzi to także do trwałej zmiany całego modelu sprzedaży stacjonarnej, która będzie pełnić głównie rolę showroomów wspartych przez nowoczesne prezentacje produktowe np. na urządzeniach mobilnych dostępnych w salonie, hologramy czy wirtualną garderobę (model sprzedaży ROPO).

2. Ciągły powrót do stylu retro

Kolejnym silnym trendem w 2020 roku będzie ciągłe spoglądanie branży w przeszłość. W ostatni latach trend retro mocno zaistniał w modzie i zdobył serca zarówno młodszych, jak i starszych konsumentów. Można powiedzieć, że styl ten idealnie wpisuje się w bardzo modny obecnie streetwear i, co ciekawe, wprowadza rodzaj sentymentu, który pozwala konsumentom na zbliżenie się do marek i tworzenie z nimi silnych relacji. Głęboko wierzymy, że styl lat 90. będzie nadal utrzymywał się w modzie także z tego względu, że pokolenie X (millenialsi), wychowane w tych latach i darzące je dużym sentymentem, jest dużą grupą klientów.


ŁUKASZ WYGLĄDAŁA, E-COM.HOUSE STRATEGY LEAD & CO-FOUNDER

Może to brzmieć jak truizm, ale głównym trendem w fashion e-commerce będzie szeroko rozumiany mobile. I choć o „roku mobile” słyszymy już od wielu lat, a na scenę wkraczają coraz bardziej zaawansowane technologicznie trendy (jak np. personalizacja oparta o AI czy wirtualne przymierzalnie), to większość modowych e-biznesów wciąż ma do odrobienia lekcje w kwestii customer experience na urządzeniach mobilnych. Biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość ruchu na branżowych e-sklepach pochodzi ze smartfonów, kluczowe jest zadbanie, by platforma była zaprojektowana z myślą o mobile (a nie tylko do niego dostosowana) oraz by działała szybko i bezpiecznie. Z pomocą w walce z niskim wskaźnikiem konwersji przyjdą m.in. aplikacje mobilne i e-sklepy PWA, projektowanie UX oparte na danych i podejściu „mobile-first” oraz wygodne metody płatności jak BLIK czy Google Pay i Apple Pay. E-biznesy coraz mocniej będą też dostosowywać się do mobilnego sposobu konsumpcji treści i komunikatów. Zaczynając od kwestii komunikacji (np. przez tworzenie kreacji przyciągających wzrok rozproszonego użytkownika), przez produkcję contentu i materiałów (np. tworzenie wertykalnego video czy livestreaming), po lepsze wykorzystanie możliwości jakie daje social commerce.


ALEKSANDRA MORAWSKA-WAGNER, HEAD OF THE RESEARCH TEAM PBS Sp. z o.o.

Sytuacja ekonomiczna Polaków w ostatnich latach znacząco uległa poprawie, co wpłynęło na zwiększoną konsumpcję. Wyniki badań PBS wskazują, że 67% osób ocenia swoja aktualną sytuację finansową jako dobrą, ponadto 26% ankietowanych planuje wydać na zakupy odzieży więcej, niż w minionym roku. Jednocześnie coraz więcej osób zaczyna wyżej cenić wydatki na doświadczenia niż przedmioty. Jesteśmy z roku na rok coraz bogatszym społeczeństwem, które chce więcej doświadczać i przeżywać, dlatego coraz częściej wychodzimy do restauracji, wyjeżdżamy na wakacje, czy też chodzimy na koncerty. Dzielimy się swoimi opiniami i doświadczeniami, które stają się coraz cenniejsze dla firm. Marki odzieżowe, aby zdobyć oraz utrzymać klientów, powinny zacząć podążać za tą zmianą stylu życia i zadbać o cały proces sprzedaży tak, aby był wyjątkowym doświadczeniem dla ich klientów.

Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że rok 2020 będzie czasem budowania pozytywnych doświadczeń i słuchania głosu klienta. Firmy bez względu na to, jaką reprezentują branżę, powinny skupić się na tworzeniu spójnych doświadczeń. Klienci codziennie wchodzą w interakcję z daną marką poprzez różne kanały kontaktu (sklep stacjonarny, strona internetowa, aplikacja, czat, infolinia itp.). Możliwość płynnego przechodzenia pomiędzy kanałami powoduje, że każdy z punktów styku musi świadczyć najlepsze doświadczenia swoim klientom.

Zarówno świat online, jak i offline dla klienta jest tak samo ważny, przy czym obecni konsumenci nie dzielą go w taki sposób, bo oba te światy przenikają się nawzajem, tworząc tzw. connected retail. Jest to szczególnie zauważalne w branży odzieżowej.  W online – mamy dużo czynności około zakupowych, wspomaga on często proces zakupowy w offline – przeglądanie oferty, zdjęć, szukanie inspiracji, używanie aplikacji, porównywanie ofert pomiędzy sklepami, media społecznościowe.

Marki muszą dostosować się do funkcjonowania w omnichannelowym środowisku. Zakupy online będą coraz powszechniejsze i łatwiejsze, jednak mimo rozwijającego się e-commerce sklepy stacjonarne nie znikną, ale wprowadzą nowe rozwiązania i zmienią swój format oraz model funkcjonowania. Przestrzeń sklepowa będzie się kurczyła, ale jednocześnie ewoluowała. Walka o klienta dopiero się zaczyna. Lepszy Customer Experience równa się wyższa sprzedaż – o tym nikogo nie trzeba już przekonywać. W dzisiejszych czasach już chyba nie ma firmy, która mogłaby zignorować zdanie wypowiedziane przez Jeffa Bezosa „Nie martwi mnie ktoś, kto oferuje ceny o 5% niższe. Niepokoi mnie ktoś, kto może zaoferować lepsze doznania dla klienta”. To jeden z kluczy do pozyskania i utrzymania klienta.


KAROLINA RÓŻYCKA, MARKETING MANAGER MOODO.PL

Trendy w modzie różnić się będą w zależności od skali biznesu. Duzi rynkowi gracze mogą, a nawet muszą zwracać uwagę na to, co dla świata ważne. Wchodzimy w erę, gdzie biznes odpowiedzialny społecznie to biznes, który szczególnie w segmencie handlowym edukuje i pomaga wyrabiać dobre nawyki. Tu z całą pewnością prym będzie wiódł zrównoważony rozwój rozumiany w szerokim kontekście: jako usprawnienia procesów, propagowanie konsumpcji #lesswaste, zmiany w kolekcjach lub ich proporcjach (ekofriendly). Rozwój technologiczny jest już naturalnym środowiskiem dla wielu marek i ten rok pokaże, jak używać technologii w służbie konsumentowi – by nie tylko dbać, ale także kreować nowe doświadczenia zakupowe. To również dalszy rozwój kolekcji limitowanych, personalizowanych w formie kapsuł, które dają dużym markom sieciowym wartość odróżniającą.

Dla małych i średnich marek to, co w trendach na 2020 rok ważne, będzie miało nieco inny wymiar. Z racji specyfiki i wielkości, która determinuje inną skalę działań i często również inną filozofię biznesu, skupią się one bardziej na działaniach wzmacniających relacje z marką. Tutaj kluczowym trendem według mnie, który jednocześnie będzie budował przewagę konkurencyjną w danym segmencie rynku retail, jest zdecydowanie uważność na Klienta. Uważność rozumiana jako relacja bardziej osobista niż anonimowa, gdzie sprzedaż nie ogranicza się do skanowania kodu przy kasie, ale do delikatnego, nienachalnego wejścia w świat Klientki/Klienta, zaoferowania jej/jemu więcej w stosunku do regularnych doświadczeń towarzyszących zakupom. Dla mniejszych sieci i mniejszych powierzchniowo sklepów, które zlokalizowane są w małych i średnich miastach ta uważność to również pośrednia obecność na wydarzeniach ważnych dla społeczności lokalnych lub wnoszenie pierwiastków trendów z „wielkiego świata mody” do swoich kolekcji. Dla startujących marek wciąż najważniejsze będzie znalezienie unikalnego wyróżnika, zbudowanie w oparciu o niego swojego audytorium i zaangażowanie go do dialogu. Tak rozumiany prosumentyzm może stać się dla nich doskonałym wstępem do lojalności.

Warto pamiętać, że po obu stronach procesu w relacji marka – odbiorca jest zawsze człowiek, z którym stoi historia. I choć my – sprzedawcy nie jesteśmy w stanie wejść w każdą, to będąc uważnymi,  będziemy prawdziwi.


ARIETA PRUSAK, DYREKTOR MARKETINGU MARKI QUIOSQUE, WŁAŚCICIELKA MOXIE AGENCJA KREATYWNA

1. Wzrost udziału sprzedaży online

E-commerce marek modowych w pełni zintegrowane ze sprzedażą offline w pełnych modelach omnichanel będą notowały jeszcze większy udział w sprzedaży marek. Zmieniać się będą też salony stacjonarne, które marki muszą przystosowywać do obsługi sprzedaży online np. przez zmianę stanowisk kasowych, inne podejście do obsługi klientów, którzy w salonach pojawiają się tylko po to, żeby odebrać zamówienia e-commerce lub zamówić ze sprzedawcami produkty online, których aktualnie nie ma w sklepach stacjonarnych. To wszystko wymaga ścisłej współpracy i integracji nie tylko kanałów sprzedażowych i odpowiedniej technologii, ale przede wszystkim spójnego wprowadzania zmian i współpracy między działami sprzedaży i komunikacji, bo w customer oriented (skupionym na kliencie i jego wymaganiach) świecie konieczne jest ciągłe udoskonalanie procesów, zbieranie feedbacku i testowanie nowych rozwiązań.

2. Wzrost znaczenia lojalności

Największe multibrandy, sieci retail i mniejsze marki autorskie zaczynają coraz dokładniej analizować zwroty z inwestycji marketingowych i zauważają, że nie wystarczy nieustannie inwestować we wzrost liczby sesji na stronie i nowych zamówień. Koszty pozyskania nowego klienta wzrastają przez zwiększającą się konkurencję i nakłady marketingowe na reklamę, dlatego też następuje zwrot i większe zrozumienie tego, że opłaca się inwestować w większą rozpoznawalność, tylko jeśli odpowiednio potrafimy budować wzrosty na bazach stałych i lojalnych klientów. W tym momencie ważniejsze niż kiedykolwiek jest budowanie zaangażowanych i lojalnych społeczności w Mediach Społecznościowych, w których klienci stają się naturalnymi mikro ambasadorami marek, a także inwestycje w zgrywializowane i angażujące programy lojalnościowe, które poza rabatami oferują doświadczenia i rozwiązania, które jeszcze bardziej umacniają więź z marką.

3. Less waste & circular economy

We have a problem, let’s face it. Mierzymy się w tej chwili, jako ludzkość z ogromnym kryzysem ekologicznym, a branża modowa wymieniana jest jako jeden z przemysłów, który ma znaczący wpływ na zmiany klimatyczne. Coraz bardziej świadomi konsumenci wymagają od marek zmian i wprowadzania odpowiedzialnych procesów produkcyjnych, ujawniania łańcuchów dostaw i korzystania z przyjaznych dla środowiska materiałów. Marki powoli zaczynają dostosowywać się do tych oczekiwań, ale zmiany nie następują wystarczająco szybko. Dlatego w 2020 roku wygranymi będą ci, którzy produkują z zachowaniem zasad etycznej mody, a także … second handy. Obserwujemy ogromny wzrost sprzedaży z drugiej ręki zarówno online, jak i offline, pojawiają się wypożyczalnie ubrań, a akcje typu #niekupuje będą tylko wzmacniać wzrosty sprzedaży w tym segmencie rynku. 

Opisane przez naszych prelegentów trendy są różnorodne i wróżą, że 2020 rok też taki będzie. Jesteśmy ciekawi jakie jest Wasze zdanie w tym temacie – koniecznie dajcie nam znać w komentarzach jakie trendy według Was zdominują branżę mody  w 2020 roku!

Redakcja 100% Retail&Fashion