Żyjemy w czasach, w których media społecznościowe są nieodłącznym elementem naszej codzienności. Millenialsi i pokolenie Z obserwuje konta swoich ulubionych influencerów, blogerów i znanych celebrytów, którzy na Instagramie pokazują idealne życie. Nie da się ukryć, że ma to duży wpływ na odbiorców i postrzeganie ich  własnej wartości. Przez co próbują też pokazać siebie i wszystko wokół nich w jak najpiękniejszym i najbardziej #instafriendly świetle. Niektórzy, są w stanie zrobić wszystko, żeby pokazać kim tak naprawdę nie są, żeby tylko zdobyć więcej lajków i followersów publikując zdjęcia w najmodniejszych ubraniach, jedząc zdrowe posiłki i podróżując po najbardziej egzotycznych miejscach na świecie.

Instagram vs rzeczywistość

Na Instagramie wszystkich znanych blogerek na świecie widzimy setki markowych ubrań i dodatków od największych projektantów. Przykładem może być torebka Chanel, portfel Louis Vuitton, okulary Celine, pasek Gucci czy buty Balenciaga. Oglądając takie zdjęcia, sami chcielibyśmy to wszystko posiadać albo chociaż udawać, że to posiadamy tylko po to, żeby inni nas podziwiali. Dlatego wiele osób ma na to sposób. Kupują swoją wymarzoną torebkę, robią sobie z nią zdjęcie po czym ją zwracają do sklepu. Takie zachowania przyczyniły się do tego, że na przestrzeni 2018 roku ponad 1/3 z dwustu badanych przez platformę Brightpearl sklepów odnotowała wzrost liczby zwrotów. Marki zaczęły podejmować odpowiednie kroki w tej sytuacji, żeby poradzić sobie z takimi klientami.

Wielkie metki w Zalando

Sklep Zalando jest znany z przyjaznej dla klientów polityki zwrotów i wymian. Możemy zwrócić swoją paczkę w ciągu aż 100 dni. Okazało się jednak, że część klientów wykorzystuje taką politykę marki. Dlatego Zalando postanowił z tym zawalczyć. Marka wprowadza zatem duże metki do ubrań o wymiarach 10 na 15 cm, na których znajduje się napis „nie usuwaj tej etykiety”. Jeśli taka metka zostanie zerwana zwrot danej rzeczy będzie niemożliwy.

Grube taśmy w The House of CB

Podobną politykę stosuje popularny brytyjski sklep uwielbiany przez znane blogerki i celebrytki na całym świecie. Klientkami są  między innymi Kim Kardashian, Kylie Jenner, Jennifer Lopez, Ariana Grande czy Joanna Krupa. The House of CB bo tak nazywa się marka przyczepia do swoich ubrań grube taśmy z metkami, których nie można zrywać. W innym przypadku tak samo jak w Zalando zwrot takiej rzeczy nie będzie możliwy.

Czarna lista Asosa

Asos to kolejny sklep internetowy, który walczy z nadmiernymi zwrotami. Marka ma w swoich planach stworzyć „czarną listę” osób, które dokonały wielu zwrotów i nie będą miały prawa odesłać kupionych przez siebie ubrań i dodatków.  Jak podaje serwis Independent, sklep uruchomił nawet specjalną komórkę, która ma dodatkowo zbadać aktywność klientów marki na Facebooku i Instagramie aby sprawdzić, czy zwracane ubranie było tylko przymierzane czy regularnie noszone.

System do wypożyczania ubrań w Urban Outtfiters

Na ciekawe rozwiązanie wpadł sklep Urban Outfitters, który planuje wprowadzić dla swoich klientów usługę Nuuly czyli system do wypożyczania ubrań.  Usługa ma być dostępna w Stanach Zjednoczonych już latem 2019 roku i na razie będzie dostępna tylko dla kobiet. Za miesięczną subskrypcję 88 dolarów klienci raz na cztery tygodnie będą mogli sobie wybrać sześć produktów marki o łącznej wartości 800 dolarów, które zostaną przysłane do ich domu. Po miesiącu klient będzie mógł zdecydować czy zostawia wypożyczone ubrania za dodatkową opłatą czy je zwraca.

Nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach media społecznościowe i influencerzy mają wielki wpływ na swoich odbiorców. Jesteśmy zaślepieni ich „wyidealizowanym” życiem, które pokazują na swoim Instagramie czy Snapchacie. Przez co konsumenci są w stanie zrobić wszystko, żeby udowodnić innym, że ich życie jest również piękne i idealne. Posuwając się nawet do kupna torebki za kilka tysięcy złotych tylko po to aby zrobić sobie z nią zdjęcie, wrzucić je na Instagram a następnie ją zwrócić do sklepu. Liczymy na to, że wszystkie zabiegi marek modowych zminimalizują ten niezdrowy trend, który narodził się kilka lat temu i pomoże nam odróżnić prawdziwe życie od tego za szklanych ekranem.

Redakcja 100% Retail & Fashion