Social media odgrywają coraz ważniejszą rolę w komunikacji brandów modowych. Są przestrzenią służącą nie tylko kreowaniu wizerunku – rośnie także ich istotność w zakresie aktywnej sprzedaży produktów. Szczególną rolę w tym kierunku odgrywa social shopping, czyli odmiana marketingu szeptanego online.

Z marketingiem szeptanym związane są dwa zjawiska: word of mouth marketing oraz buzz marketing. Pierwsze dotyczy najbardziej klasycznej formy samoistnego przekazywania rekomendacji. Z kolei buzz marketing polega na tworzeniu specyficznego szumu wokół marki, który sugeruje, że warto o niej mówić, w związku z czym – rośnie jej popularność. W przestrzeni online będą to wszelkie formy spontanicznego (lub sprawiającego takie wrażenie) prezentowania produktów danego brandu.

Social shopping polega na integracji sklepu internetowego z kanałami social media, a co za tym idzie – ze społecznością fanów. Daje więc możliwość pozyskiwania wiarygodnych rekomendacji, gdyż te pochodzą bezpośrednio od użytkowników. W formie porównywarek cen czy przeznaczonych stricte do tego celu portali – nie odnotował wielkiej popularności. Inaczej wygląda kwestia dostosowywania funkcji niektórych portali w kierunku social shoppingu. Według badania Euro RSCG Sensors 75% respondentów chętnie dzieli się pozytywnymi i negatywnymi doświadczeniami związanymi z produktem lub usługą. Mając na uwadze tę tendencję, obiecującym wydaje się wbudowanie połączenia e-commerce w przypadku Instagrama, który już jest przestrzenią wymiany opinii lub Pinteresta, który opiera się na idei wymiany inspiracji.

źródło: pexels.com

Od pinów do e-commerce

Pinterest jest jedną z najskuteczniejszych platform do social shoppingu, którą wykorzystują marki modowe. Z założenia ma stanowić przestrzeń wymiany inspiracji. Umożliwia prezentację interesujących outfitów, które są zapisywane oraz udostępniane przez członków społeczności. Dzięki możliwości integracji z Etsy, brandy fashion mają możliwość bezpośredniego przekierowania zainteresowanego użytkownika do swojego sklepu.

źródło: pl.pinterest.com

#kupuj na Instagramie

Wprowadzona w marcu 2018 roku nowa opcja Instagrama pozwala na dodawanie produktów do postów i relacji. Maksymalna liczba oznaczeń to 5 produktów na jednym zdjęciu lub filmie, z kolei w przypadku karuzeli w aktualnościach – 20 produktów. Stworzone posty docierają zarówno do fanów, jak i do potencjalnych nabywców, którzy nie są jeszcze followersami danego profilu – poprzez wyświetlenia w zakładce Eksploruj. Jest to znaczne ułatwienie w porównaniu z poprzednią (zbyt) długą drogą od publikacji do sklepu.

Działania z zakresu social shoppingu na portalach społecznościowych można określić jako ścieżkę od inspiracji do zakupu. Warto podkreślić, że jest to bardzo naturalny sposób nabywania produktu dla obecnej generacji konsumentów. Marki, które efektywnie korzystają z opisanych funkcji w ostatnim okresie odnotowały duże wzrosty, co wskazuje, że w dalszej perspektywie mogą one stanowić ważny element działań e-commerce.

Redakcja 100% Retail&Fashion