Obecnie zjawisko celebrytów, którzy stają się projektantami mody nikogo nie zaskakuje. Teraz każdy może “robić” modę. Aktualnie celebryci pełnią rolę dyrektorów kreatywnych marek modowych lub projektują kolekcje dla największych sieciówek na świecie. Posiadają głośne nazwiska, wielkie zasięgi i grono zaangażowanych odbiorców, więc ich wpływ na świat mody ma ogromne znaczenie.

Celebryci to nie tylko osoby, to marki same w sobie. Ich wpływ i zasięgi online są tak duże, że grzechem byłoby z tego nie skorzystać. Dlatego koncerny modowe i gwiazdy wykorzystują siłę fanów i inwestują w nowe przedsięwzięcia. W ostatnich latach modne stało się zakładanie własnych marek odzieżowych lub kosmetycznych. Tak zrobili m.in. Kanye West czy Rihanna.

Rihanna królową mody

Rihanna posiada na swoim koncie wielkie doświadczenie w branży modowej. Zaprojektowała 3 kolekcje dla River Island, została dyrektorem kreatywnym marki Puma, stworzyła swoją własną markę bieliźnianą Savage x Fenty oraz niedawno założyła własną markę odzieżową Fenty. 

W 2013 roku wiosną podczas London Fashion Week ukazała się pierwsza z trzech kolekcji piosenkarki zaprojektowaych dla wielkiej brytyjskiej sieciówki – River Island. Każda kolekcja okazała się hitem sprzedażowym. Sam Chief Executive marki przyznał, że rok współpracy z artystką był naprawdę wspaniałym czasem dla całej firmy.

W 2015 roku natomiast Rihanna została ambasadorką i dyrektorką kreatywną marki Puma. To był strzał w dziesiątkę zarówno pod kątem wizerunkowym, jak i finansowym. Produkty zaprojektowane przez piosenkarkę wyprzedały się w kilka godzin, a wyniki sprzedaży przewyższyły oczekiwania analityków.

Rihanna zauważyła, że jej nazwisko wpływa na świetne wyniki biznesowe, marek, z którymi współpracuje, dlatego też postanowiła to wykorzystać i założyła własną markę bieliźnianą Savage x Fenty, której misją jest celebrowanie odwagi i indywidualności. Drugi pokaz Savage x Fenty był najgłośniej komentowanym wydarzeniem podczas całego nowojorskiego tygodnia mody w 2019 roku. Własna marka bieliźniana to było dla artystki za mało. W 2019 roku na swoim Instagramie Rihanna ogłosiła otwarcie własnego domu mody Fenty. Marka powstała pod skrzydłami francuskiego giganta LVMH, który ma w swoim portfolio takie marki jak Dior, Louis Vuitton, Fendi czy Givenchy. 

Kanye West i jego eksperymenty modowe

Kanye West, amerykański raper i mąż Kim Kardashian od zawsze interesował się modą. W 2005 roku artysta wypuścił swoją pierwszą linię zatytułowaną “Pastelle clothing”, z której zrezygnował po 2 latach i rozpoczął współpracę z Nike, Louis Vuitton oraz Fendi. W 2011 roku West stworzył linię ubrań „DW Kanye West”, którą zaprezentował na wybiegu podczas paryskiego tygodnia mody. Ten moment przeszedł do historii. Kanye został pierwszym piosenkarzem na świecie tworzącym kolekcje dla kobiet. Jednak pokaz spotkał się z mieszanymi ocenami, więc raper postanowił porzucić ten projekt. Rozpoczął wtedy swoją najbardziej owocną współpracę – z marką Adidas. 

Wszystko zaczęło się w 2013 roku od projektu butów, które już w dniu premiery okazały się hitem. Adidas Yezzy Boosts to już klasyk. Ich wartość aktualnie sięga od kilkuset do kilkunastu tysięcy dolarów! Dwa lata później raper ogłosił, że w ramach dalszej współpracy z marką Adidas powstanie jego własna kolekcja nazwana Yeezy. Pierwsza premiera wzbudziła ogromny zachwyt wśród zarówno fanów, jak i krytyków mody. Z każdą nową kolekcją było       coraz lepiej. Aktualnie sneakersy z metką “Yeezy” są jednymi z najbardziej pożądanych butów na świecie. Co sezon milion fanów marki zapisuje się na listę chętnych – Ci, którym się nie udało, odkupują je na portalach aukcyjnych za kilkukrotnie wyższą kwotę.

Polscy celebryci jako projektanci mody

Swoją sławę i rozpoznawalność wykorzystała również Jessica Mercedes Kirschner, jedna z najpopularniejszych blogerek i influencerek w Polsce. Rozgłos zyskała dzięki założonemu blogu w 2010 roku. Po 7 latach zainspirowana rajskimi podróżami i niezwykłymi miejscami, stworzyła markę produkującą stroje kąpielowe – Moiess. Twarzą pierwszej kolekcji została modelka Sandra Kubicka, która współpracowała m.in. z Victoria’s Secret. Moiess okazała się ogromnym sukcesem, dlatego Jessica poszła o krok dalej i rok później stworzyła markę Veclaim, która oferuje minimalistyczne ubrania. Marka ma duży potencjał. “Dokładnie wiem, jakie rzeczy mi się podobają i czego brakuje na własnym rynku.” – powiedziała blogerka w rozmowie z Vogue.

Limitowane kolekcje gwiazd dla dużych marek modowych

Marki odzieżowe same wykorzystują znane osoby do kampanii reklamowych czy tworzenia kolekcji ubrań. Jest to idealne narzędzie promocyjne podnoszące słupki sprzedaży oraz poprawiające wizerunek marek. 

Jednym z wielu przykładów może być współpraca Julii Wieniawy z popularną szwedzką marką NA-KD. Na początku 2019 roku polska aktorka i piosenkarka stworzyła kolekcję ubrań sprzedawaną na całym świecie dla uwielbianej przez influencerki szwedzkiej sieciówki. Marka nie mogła wybrać nikogo lepszego, niż aktualnie największą idolkę polskich nastolatków.

Artystka była zaangażowana w tworzenie ubrań na wszystkich etapach. Od pomysłu i wyboru materiałów, po współtworzenie scenariusza sesji zdjęciowej. Po wspólnym sukcesie marka ponownie  zaprosiła influencerkę do współpracy, czego owocem była kolejna kolekcja, która również okazała się strzałem w dziesiątkę.

Pharell Williams jest kolejną osobą, która angażuje się w projekty modowe. Amerykański muzyk ma spore doświadczenie w branży fashion. Williams stoi na czele trzech marek modowych: odzieżowego Billionnaire Boys Club, Biliionaire Girls Club i obuwniczego Ice Cream. Ponadto jest dyrektorem kreatywnym firmy Bionic Yarn oraz współpracował też z adidas Originals, Moncler czy Louis Vuitton. Miał szczęście projektować również dla Chanel. Pharell stworzył m.in. wraz z marką Adidas ekskluzywne sneakersy dla domu mody. Po sukcesie jego poprzednich projektów dla Chanel dyrektor kreatywny – Karl Lagerfeld ponownie zaprosił artystę do współpracy, w wyniku czego Pharell stworzył całą kapsułową kolekcję ready-to-wear na wiosnę-lato 2019. 

Świat show-biznesu i branża mody jeszcze nigdy nie były ze sobą tak blisko. Okazuje się, że projektantem mody może być każdy. Kiedyś wizerunki artystów lub zespołów znajdowały się na koszulkach noszonych przez fanów, teraz sami artyści stają się projektantami i tworzą swoje kolekcje lub zakładają własne marki odzieżowe. Moda ma swoją historię i niewątpliwie od kilku lat trwa era “celebrytów-projektantów”.

Redakcja 100%Retail&Fashion